Jako glasna kritika! Angažovana umetnost i horovi

1151 Views 0 Comment
angazovana umetnost finski hor

Od kulture se traži da bude dvorska luda politike -Ahmet Burić

Angažovana muzika i hor  – ulevo

Angažovana umetnost je oblik savremene umetnosti. Ona proizvodi umetnička dela i akcije ispunjene socijalnim nabojem. Svrha angažovanih umetničkih dela može biti i saopštavanje neke ideje, političkog stava ili formiranje i izražavanje javnog mišljenja  motivisanog  društvenim pojavama. Teme kojima se bavi uključuju socijalnu, rasnu, polnu nejednakosti, politiku, korupciju, rat, nepravdu. Ona kritikuje društveni sistem, ideologije i izražava  nezadovoljstvo svakodnevnicom i uslovima života tražeći socijalnu pravdu.

Ono što je sigurno je da je ova vrsta umetnosti “problematična i provokativna”. Često je u interakciji sa nekom vrstom formalne ili neformalne publike. Muzika i hor su odličan medijum za ovakvo izražavanje.

Angažovana muzika Kijev protestu
Čudan neki hor i dirigent Foto: Kijev – ilustracija sa protesta

Pevanje nacionalne himne na građanskim protestima širom sveta vrlo je čest slučaj koji nikog ne ostavlja ravnodušnim.

Poznati muzičari ponekad koriste svoju popularnost da svojim pesmama i tekstovima izraze neku ideju ili stav, mada se angažovana muzika najčešće vezuje za marginalne i alternativne grupe i muzičare. Ovaj umetnički pravac vrlo je “nezgodan” i obično nije podržan od strane komercijalnih medija već se plasira prvenstveno preko interneta, kroz društvene mreže i YouTube kanale.

Jugoslovenska popularna muzika osamdesetih godina dvadesetog veka bila je vrlo angažovana i zbog toga su neke pesme poznatih bendova i autora završavale na listama zabranjenih za emitovanje. Moje poznavanje ove muzike nije najbolje pa se boji da daljim ulaskom u ovu temu ne pogrešim, na internetu sam pronašla da su grupe Pankrti, Azra, Paraf, Riblja čorba, KUD Idijoti, Dubioza kolektiv, Beogradski sindikat…itd bili ili su su neki od angažovanih bendova. Uglavnom svi se vereovatno sećamo pesme Bijelog dugmeta “Jugoslavijo, na noge, pjevaj nek te čuju”.

Prva angažovana horska pesma koje se ja sećam da sam čula je “Padaj silo i nepravdoˮ  flimski poetično i “ušminkano” ali vrlo aktuelno i danas.

Partizanski film “Neretva” iz 1969. godine

“O Bella Ciao” je takođe angažovana pesma italijanskih partizana.

Omladinski mešoviti hor muzičke škole Josif Marinković. Firenca 2019.

Može i mnogo ekstremnije od ovoga i evo nekoliko odličnih primera za razmišljanje.

Horkestar – srpski angažovani hor

Osnovan pod imenom Horkeškart 2000. godine u Beogradu. Njihov repertoar čine obrade pesama, većim delom jugoslovenske pesme iz 40-tih i 50-tih i autorske. Njihov nastup je izrazito scenski i gotovo pozorišni, sa rekvizitima i koreografijom. Članovi hor u video spotovima nose iznošena, stara radnička odela. U njihovim pesmama čuje se snažna propaganda, obračun sa građanskim predrasudama, bunt protiv “jeftine tehnologije i sintetike”, razvijanje građanske svesti i kritika društva i političke svesti.

Nastup Hora “Horkestar” 2019. godine na Horskom festivalu “Slobodan Bursać” dirigent: Marija Josić

Od njihovih kompozicija omiljena mi je “Jedem ti malter”

Finski muški hor koji viče

Screaming Men choir “Mieskuoro Huutajat” (na finskom – ljudi koji vrište), osnovan je 1987. godine u Finskoj. Hor koji čini oko 40 – ak muškaraca,  postao je poznat po posebnom stilu interpretacije i  glasnim izvođenjima finskih patriotskih pesama. Obučeni su u crna odela i na performansima imaju namrgođen i ljutit izraz lica. Njihovo “pevanje” liči na glasno čitanje tekstova kao ritmičkih struktura. Za tekstove biraju: Nacionalne himne, narodne pesme, dečije pesme, poeziju i međunarodne ugovore. Izražavaju iskrivljeni smisao za humor i provokativni stav o pitanjima demokratije i društvenog angažovanja. Oni za sebe kažu da su ansambl horske buke, i da se ne razlikuju od fudbalskog tima. Nastupaju na ulici, sajmovima, prestižnim festivalima, stadionima, klubovima i postali su svojevrsni ambasadori finske umetnosti.

Mieskuoro Huutajat – Oulujoki

Hor koji vrišti

“Scream Choir” se sastoji od veće grupe ljudi koja stoji u formaciji hora i ispred njih stoji dirigent. Formiran je 2014. godine u Kanadi. Umesto da pevaju, oni eksplozivno i glasno vrište ili oponašaju zvuke životinja ili prirode. U njihovom vrištanju osećaju se emocije straha, besa, bola… Ovaj zvučni “ritual” ima za cilj katarzu izvođača i publike. Okupljaju se na trgovima, ispred zgrada političkih i vladinih institucija i kako sami tvrde “oslobađaju bes protiv kapitalističke mašinerije”.

Scream Choir

Angažovana politicka kritika

Posle glasanja u britanskom parlamentu za Bregzit Velika Britanija je i zvanično napustila EU 31.1.2020. godine. Kao kritika britanskog premijera Borisa Džonsona pojavila se na You Tube horska fuga u stilu baroka (Baha) sa jasnom porukom onih koji se sa ovom odlukom nisu slagali, izraženom kroz tekst i muziku u izvođnju mešovitog hora.

‘Boris Johnson is a Lying Shit’ – Fugue

Fleš mob dogadjaji

Fleš mob (engleski Flash mob) je neobičan performans koji organizovana grupa ljudi  izvodi na nekom javnom mestu iznenada i čiji je tok poznat samo izvođačima. Cilj je zabava, satira ili promocija umetnosti i nekih univerzalnih vrednosti.  Prvi put se odžao 2003. godine u Njujojku. U okavkvim događajima često učestvuju orkestri i horovi. Prvi fleš mob događaj u Srbiji desio se 2013. godine u Beogradu u TC “Ušće” kada su članovi opere “Madlenianum”, solisti i hor izveli delove iz Mocartove “Čarobne frule”. Fleš mob događaju najčešće promovišu samu muziku ali mogu se izvoditi i u konotaciji angažovane muzike kao što su izveli politički aktivisti u Mančesteru koji su se pobunili protiv  rezanja budžeta za kulturu pevajući pesmu “Bread and roses” u tržnom centru.

The People’s Flash Mob at the Tory Party Conference

Pevajte protiv društvene disonance

I borba protiv muzičkog neukusa i šund muzike je jedan vid borbe protiv opšteg, društvenog neukusa i društvene apatije. Angažovana muzika može prenijeti ideju, emociju, pogled na neku aktuelnu temu i uticati na svest o nekoj pojavi u društvu do čije nam je promene stalo. Ako nemate drugi način, izrazite se pesmom.

Foto u naslovu: Timo Heikkala